Sunday, February 1, 2015

Tips menyimpan sayur dan ulaman dalam petisejuk

Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.
Ramai yang cuti panjang ya bermula dari Sabtu hingga Selasa, terutamanya orang KL.
Bagi ibu-ibu di Selangor, walau cik abang cuti, anak-anak bersekolah.  Jadi tidak ke mana juga lah kami.

Sabtu lepas diberi peluang oleh Allah berjumpa dengan rakan karib.  Walau hanya beberapa jam tetapi cukup untuk kembalikan keceriaan dan mengeratkan hubungan.  Sesekali perlu ada masa untuk ibu juga.

Hanya buah tangan ini yang dapat saya bawa untuk kami(kenapa kami sebab saya pun nak makan juga :) ) sebiji kek Victoria Sandwich.




Sebenarnya saya nak kongsi tips menyimpan ulam-ulaman dalam petisejuk.  Hari ini adalah hari membeli barang-barang basah.  Jadi saya nak kongsikan cara saya menyimpan ulam-ulam supaya segar dan tidak layu.
Selalunya saya akan masukkan dalam bekas plastik khas untuk sayur jenama Tupperware tetapi kalau ketumbar, bila ia sudah lembik akan melekat pada penapis bekas tersebut.  Jadi untuk mengelakkan dari terpaksa mencuci dengan begitu teruk sekali, saya menggunakan plastik dan masukkan sayur-sayur ini.  Ikat plastik dengan getah dan buat tebukan pada plastik tersebut supaya ada ruang untuk keluar masuk udara.  Setelah itu barulah letak plastik-plastik ini ke dalam bekas tupperware tersebut. 
Alhamdulillah, sayur-sayur dan ulam-ulama lebih tahan lama dan penapis bekas tidaklah berbekas hitam dengan sayur yang lebam.


Saya menggunakan plastik yang ada seal( stok lama masih ada lagi) tetapi kalian boleh guna plastik biasa juga.  Cuma kalau plastik biasa perlu guna getak untuk ikat di bahagian atas.  Dan jika menggunakan plastik yang ada "seal", boleh basuh semula setelah habis sayur itu digunakan.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...