Tuesday, June 4, 2013

Pahit getir memulakan bisnes makanan

Teks: Aishah Hussein

Sumber Ebook 101 Idea Bisnes Makanan
 http://101ideabisnesmakanan.blogspot.com/

Kek Chocolate Moist Kaw

Tidak dinafikan walaupun tempahan yang diterima tidak pernah putus, tetapi saya juga mengalami beberapa masalah dalam membahagikan masa antara kerja pejabat dan perniagaan ini. Bebanan dan stres di tempat kerja kadang kala menjejaskan tumpuan saya untuk bergerak lebih pantas dalam perniagaan ini. Tambahan pula masa saya agak terhad. Saya hanya dapat menumpukan kepada perniagaan di sebelah petang sahaja.

Saya mengedarkan flyers di kedai-kedai berhampiran pejabat, di pejabat-pejabat dan sesiapa sahaja yang saya jumpa bagi memperkenalkan produk ini. Walaupun agak letih, tapi saya tetap bersabar. Terdapat juga ejekan dari rakan-rakan, mengatakan berniaga seperti ini tidak “glamour”. Tidak sesuai dengan status saya yang bekerja pejabat. Bagi mereka mungkin mengandaikan gaji yang saya terima adalah tinggi, tetapi hakikatnya saya perlu membuat semua ini bagi menjana pendapatan tambahan  kerana gaji yang saya terima dari pekerjaan tetap saya tidaklah setinggi seperti yang disangka.

Ketika itu saya tidak mempunyai kereta. Jika terdapat tempahan dari yang memerlukan saya membuat penghantaran kek,  saya terpaksa membawa kek tersebut hanya menggunakan motosikal. Kadangkala kek terjatuh dan rosak, dan saya terpaksa gantikan dengan kek yang baru. Jika tempahan lebih dari dua biji, saya perlu berulang alik menghantar kek memandangkan pengangkutan yang ada pada ketika itu hanyalah motosikal. Kesusahan yang saya alami itulah yang menjadi pendorong dan pembakar semangat saya untuk berjaya. 

Saya mula mengorak langkah ke depan dengan menyewa tapak jualan di bazar Ramadhan. Dengan pengalaman yang masih sedikit ketika itu, saya keraskan hati untuk bersaing dengan peniaga-peniaga lain yang lebih otai dan sudah ada pelanggan tetap. Produk saya hanya Kek Coklat Moist Kaw. Tanpa disangka-sangka, setiap hari kek saya laku habis dijual. Alhamdulillah Allah sangat membantu dalam usaha saya mencari rezeki yang halal.

Kisah pahit getir usahawan bisnes makanan.  Anda akan dapati banyak lagi kisas-kisah inspirasi dari beberapa usahawan dari ebook 101 Idea Bisnes Makanan.


Bakal terbit tidak lama lagi.

 Untuk dapatkan buku dan ebook
=> https://www.facebook.com/BukuOnline4U

Mencari produk sunnah 
 =>https://www.facebook.com/ProdukSunnahOnlineShoppe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...