Wednesday, November 6, 2013

Cari peluang dan berusaha

Teks: Aishah Hussein

Bismillah.  Syukur ke hadrat illahi kerana diberi rezeki dan pelbagai nikmat.

Apabila kenangan berniaga di stadium menggamit memori, saya juga terkenang kembali bagaimana ibu saya membesarkan kami adik-beradik hanya berbekalkan duit pencen arwah ayah.

Apabila arwah ayah (saya panggil Bak) meninggal, tiada lagi sumber pendapatan tetap.  Hanya mengharapkan pencen arwah Bak.  Ketika itu saya baru darjah 4.  Tidak faham erti kehidupan lagi.  Tetapi saya faham kami sudah tidak ada duit yang cukup.

Emak mengambil upah basuh kain rumah tok imam kampung.  Saya yang menjadi tukang ambil kain kotor dari rumah tok imam.  Mereka akan bungkuskan semua kain kotor ke dalam kain pelikat atau batik dan saya akan kandar di bahu dan bawa balik untuk dibasuh arwah emak.  Setelah emak basuh, petang atau esok pagi saya akan hantar kain yang sudah dilipat ke rumah tok imam.  Begitulah setiap hari dan upah yang emak saya terima hanyalah RM25 sebulan.  Jumlah itu begitu besar bagi kami ketika itu.  Tidak pernah saya melihat kesedihan di wajah arwah kerana kekurangan duit.  Arwah yang saya kenali adalah orang yang tenang dan tidak pernah mengucapkan kata-kata kasar.

Arwah juga ada mengambil upah menjaga kanak-kanak.  Hanya seorang sahaja tetapi setelah keluarga itu berpindah, arwah mencari cara lain pula untuk menjana pendapatan.  Berniaga di stadium hanya apabila musim bola sahaja.  Jadi untuk pendapatan bulanan perlu ada pekerjaan tetap juga.  Ketika saya berada tingkatan satu, saya ingat ibu pernah kerja di kantin sekolah rendah di bandar Kuantan.  Berbasikal setiap pagi dan pulang waktu petang.  Ketika itu juga saya sudah mula mengambil alih memasak untuk makan tengah hari kerana nenek saya ketika itu sudah tidak berapa sihat.  Pagi pukul 10.30 saya akan mula masak nasi dan masak sejenis lauk berkuah dan goreng ikan atau mengikut selera saya.  Sambil-sambil itu buat kerja sekolah, pukul 12 sudah perlu bergerak ke sekolah.

Apabila saya mula sekolah di sesi pagi pula, arwah emak terpaksa sediakan makanan di awal pagi terlebih dahulu untuk nenek.  Itu sedikit kisah perit ibu tunggal membesarkan anak-anak dan menanggung perbelanjaan keluarga tanpa mendapat sebarang bantuan dari mana-mana badan.

Zaman sekarang saya kira ibu-ibu tunggal kini bertuah. Ada banyak cara dan ruang yang disediakan oleh kerajaan untuk membantu mereka.  Hanya perlu berusaha untuk mencari peluang apa yang ada dan juga memohon bantuan.

Antara yang terbaru ialah program Hearts anjuran Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB)

Terima kasih Allah atas segala ilmu yang Kau berikan.



Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum. 
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.  Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas.

Ingin berkongsi kepakaran dan panduan bersama pembaca tetapi tidak tahu caranya,
boleh daftar di sini http://aishah-hussein.blogspot.com/2013/08/kelas-asas-blog.html

Beli ebook/buku/CD Quran:
http://buku-online4u.blogspot.com/

Ingin amalkan pemakanan sunnah:
http://produksunnahshoppe.blogspot.com/

Mencari serbuk cucian yang membantu anda mencuci pakaian yang kotor
https://www.facebook.com/sabunepal.sbg2

Anda ada produk atau bisnes? Ingin iklankan di internet di soho directory:
http://aishah-hussein.blogspot.com/2013/08/iklan-produk-anda-di-rangkaian-akademi.html

Untuk sebarang pertanyaan lanjut:
1. PM di Aishah Hussein
2. emel di noraisah.hussein@gmail.com

1 comment:

  1. Jemput ke blog saya
    http://suplemen-keluarga.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...