Saturday, February 22, 2014

Sambal Bilis Tempoyak

Teks: Aishah Hussein
Foto: Koleksi sendiri

Alhamdulillah.
Semalam tiba-tiba teringin nak makan sambal ikan bilis tempoyak.  Selalunya masak yang tumis aje tapi kali ni buat resipi yang menggunakan santan.  Resipi asal oleh Sabariah Bahasar dari salah satu grup yang saya masuk.  Tetapi saya masak ni ikut bahan yang ada aje.

Sambal Bilis Tempoyak

Bahan-bahan
1 mangkuk kecil Ikan bilis
1 mangkuk kecil Tempoyak
15 biji Cili padi (ikut kepedasan yang disukai)
1 mangkuk santan
1 mangkuk air
2 batang  serai
1/2 ini kunyit hidup, boleh juga gunakan kunyit serbuk
Daun kunyit
Garam

Cara-cara:
1. Campurkan semua bahan ke dalam periuk.
2. Masak sehingga pekat.



Menu makan malam kami juga dihidangkan bersama ayam bakar berserta daun selom yang ditanam sendiri sebagai ulam.

Resipi yang mudah disediakan.  Saya suka masak menu yang mudah dan ringkas sebab saya perlu berkejar untuk mengambil anak di sekolah pula.  Ayam dibakar di dalam oven dan tidak perlu ditunggu.  Saya hanya tinggalkan di dalam oven dan biarkan ia masak sementara saya pergi mengambil anak.  Tapi kalau nak buat macam tu perlu gunakan oven yang off automatik dan ada timer.  Kalau tidak nanti ada pula yang makan ayam hangus.

 Hanya sambal bilis sahaja yang perlu dimasak di atas dapur, itu pun saya buat api yang kecil.  Boleh ditinggalkan sewaktu pergi solat asar.

Walaupun saya duduk di rumah tetapi saya masih kekalkan masak dengan cara yang mudah dan ringkas pada hari bekerja.  Cepat siap dan sedia dimakan oleh keluarga sebaik sahaja mereka pulang dari sekolah dan pejabat.


 
Untuk sertai akademi, boleh daftar mana-mana kelas online berikut:

1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page
3. Kelas belajar iklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif Kelas penulisan kreatif online
    Rujuk link: http://kelaspenulisankreatif.blogspot.com/
5. Pendaftaran kelas akaun bisnes kecil wahm/soho
    Baca sini untuk keterangan lanjut http://aishah-hussein.blogspot.com/p/kelas-online.html

Beli ebook/buku/CD Quran:
http://buku-online4u.blogspot.com/

Ingin amalkan pemakanan sunnah:
http://produksunnahshoppe.blogspot.com/

Anda ada produk atau bisnes? Ingin iklankan di internet di soho directory:
http://aishah-hussein.blogspot.com/2013/08/iklan-produk-anda-di-rangkaian-akademi.html

Untuk sebarang pertanyaan lanjut:
1. PM di facebook: aishah.hussein7
2. emel di noraisah.hussein@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...