Friday, July 19, 2013

Pilhan menjadi WAHM adalah urusan Allah semata-mata

Teks: Aishah Hussein

Apabila membuat keputusan untuk berhenti kerja, seorang suri rumah seharusnya berbincang dengan suami.  Walaupun sememangnya tugas dan tanggungjawab memberi nafkah adalah terletak di atas bahu suami sepenuhnya, tetapi sebagai tanda hormat dan kesepakatan kita harus bertanya pendapat dan meminta redha suami.

Saya sendiri juga ambil masa bertahun juga memohon izin dari suami.  Walaupun beberapa kali memberitahu suami tentang hasrat saya untuk meletak jawatan, tetapi saya sendiri juga belum betul-betul bersedia.  Dengan memohon petunjuk dari "CEO", akhirnya saya rasa tenang ketika memilih tarikh untuk menghantar surat perletakan jawatan.

Ketika rakan-rakan mengetahui saya sudah menghantar surat perletakan jawatan,  salah satu soalan yang ditanya adalah, apa en suami kata.  Tetapi soalan yang saya rasa kelakar adalalah soalan dari seorang bos besar  "you dah bincang dengan suami".  Kenapa saya rasa kelakar.  Sebabnya adalah kerana dalam hidup saya, terlalu sedikit sangat yang saya buat keputusan tanpa memberitahu ataupun berbincang dengan suami, terutamanya dalam hal-hal yang penting dalam hidup.  Dan saya memang tidak faham jika ada orang yang buat keputusan begitu tanpa berbincang dengan keluarga.  Malah  saya juga bertanya pendapat untuk berhenti kerja kepada anak saya yang berumur 7 tahun ketika itu.  "Adik, kalau ibu berhenti kerja, adik suka tak?"  Jawapannnya mestilah suka kan.  Tetapi ayat dia yang best adalah, "suka sebab ibu boleh ambil saya awal setiap hari".

Sebenarnya banyak yang perlu kita ambil kira apabila kita membuat keputusan untuk berhenti kerja.  Tetapi yang paling penting, mohonlah petunjuk dari DIA.  Ramai kenalan dari kalangan ibu-ibu muda yang ingin berhenti kerja untuk menjadi WAHM menceritakan kepada saya yang mereka tidak mendapat sokongan dari suami untuk berhenti kerja.  Satu nasihat saya, perbanyakkanlah berdoa kepada Allah, di samping berusaha buktikan kepada suami yang dengan duduk di rumah juga boleh menjana pendapatan.  Dapat menjaga anak-anak sendiri di depan mata dapat juga membantu suami menambah pendapatan tambahan.


WAHM, Sokongan dan restu suami sangat penting
Sumber: Ebook Super Wahm Super Mom

Sokongan suami
Halangan pasti ada, ramai juga keluarga dan sahabat sepejabat yang menyuarakan
kebimbangan dan tidak bersetuju dengan keputusan saya dan suami. Saya masih kerap
bertanya lagi dengan suami, suami pula memberitahu selama ini dia yang mencari nafkah
untuk kami, hampir kesemua perbelanjaan dia yang menanggungnya. Walaupun saya tahu dia
ada sedikit gusar mengenai perbelanjaan  tetapi dia mengizinkan dan dia adalah orang paling
banyak memberi sokongan dan dorongan dalam perniagaan.

Akhirnya, setelah lebih kurang setahun merancang,  pada bulan Februari 2012 saya
menghantar surat berhenti kerja dengan sebulan notis dan March 2012 juga saya melepaskan
jawatan saya. Perasaan masih bercampur baur, gembira kerana hajat didapat tercapai, sedih
kerana sudah lebih 8 tahun saya bekerja disana bersama rakan-rakan.
Hati ini amat tenang, gembira senyum sampai telinga dan juga ada perasaan ragu dan
terfikir "boleh keraku bagi mak dan abah setiap bulan".
Sarah, tiga tahun setengah, adalah orang yang paling gembira.

" Mak tak kerja hari ini Sarah" kataku kepadanya, dia menyampuk " yeay".
Hari pertama berjalan lancar, sempat bermain dan membaca buku dengannnya sambil
menguruskan kerja menambah baik facebook dan  blog secara  online sahaja.
Pada tarikh  March 2012, saya sudah meninggalkan pejabat dan memulakan era baru di
rumah.

 Pakej Asas Wahm Soho
 Harga promosi RM100 sahaja
bonus 1: dropship produk sunnah
bonus 2: dropship produk buku
 

Bayar di sini Borang Tempahan untuk pembelian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...