Sunday, January 5, 2014

Hidangan air tangan sendiri juga yang sedap

Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.

Syukur di atas nikmat yang Allah berikan dalam segala hal.

Sebenarnya berminggu kepingan hendak makan goreng pisang yang digoreng sendiri.  Hendak makan makanan air tangan sendiri juga.  Walaupun boleh aje beli kat warung tetapi yang dimasak sendiri lagi sedap dan sihat.  Yang dibeli di luar, minyak menggoreng pun entah berapa kali aje ditukar.  Entah-entah memang tidak ditukar langsung.  Wallahua'lam.

Sebenarnya menunggu pisang di belakang rumah untuk ditebang tetapi tidak juga memberi tanda-tanda untuk menguning.  Pergi pasar tani asyik terlupa aje beli pisang.

Alhamdulillah pagi tadi teringat di pasar tani terus beli.  Cadangnya hendak buat goreng pisang untuk bekalkan anak ke sekolah juga pagi esok.  Jadi petang ini goreng separuh untuk minum petang.  Tengok-tengok en suami juga sudah tebang tandan pisang di belakang rumah.  Jadi dapatlah tambahan stok pisang.

Resipi goreng pisang amatlah mudah.  Jadi rasanya tidak perlu saya letakkan di sini kot.
Secara ringkas bahan-bahannya, tepung beras, telur, kunyit dan saya campurkan telur sebiji.  Jika ada kapur boleh tambah untuk menambah kerapuhan.  semua itu dibancuh dengan air untuk menjadi batter.


Inilah hasilnya untuk minum petang tadi.  Goreng pisang dicicah dengan susu pekat.  Kalau orang Johor cicah dengan sambal kicap ek.  "Sedap," bagi tahu pada anak-anak.  Alih-alih masa hidangkan pada mereka, si adik boleh tanya "sambal kicap ada ke ibu?" Hi.hi.hi.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...