Monday, April 21, 2014

Rezeki ada di mana-mana

Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.
Allah nak beri rezeki tidak mengira waktu.  Kadang-kadang datang nya mudah, tidak disangka-sangka. Yang penting, niat kena betul.  Doa dan usaha.  Moga rezeki yang lebih berkat diberikan kepada kita.

Baca ulasan peserta kelas asas blog, Hifzaila Hafni dari kelas Guru Online, Zaila Mohamad
Sumber : http://hifzaila.blogspot.com/2014/04/ulasan-kelas-asas-blog.html

Saya pernah menjadi seorang ibu yang bekerja dari rumah sebelum ini (wahm). Dan saya ingin sangat kembali seperti itu semula.

Tapi, saya dah tak nak jadi wahm yang tak efektif, tak efisien, malas, buat kerja ikut mood, selalu berfikiran negatif dan banyak buang masa macam dulu.

Kini, walau pun saya bekerja, niat nak menjadi wahm tetap ada. Dan saya fikirkan itu setiap hari supaya saya terus dengan usaha saya untuk merealisasikan cita-cita tersebut.

Menginjak 2014, saya memang bertekad nak cari pendapatan sampingan dan nak bekerja dari rumah. Tahun ini saya mesti keluar dari zon selesa saya dan nak membuat perubahan membantu suami mengukuhkan tahap ekonomi keluarga.

Saya mula menganalisa kekuatan dan kemahiran yang saya ada dan menyenaraikan apa yang saya boleh lakukan jika mahu berhenti kerja dan bekerja dari rumah. Suami juga dah bagi syarat, tetapkan target bila nak berhenti kerja dan sebelum berhenti, pastikan kedudukan kewangan kukuh dahulu dengan mula mencari pendapatan sampingan dan menabung daripada sekarang.

Saya cari maklumat di internet tentang suri rumah yang bekerja dan terjumpa blog Puan Zaila Mohamad.

Wah. Jarang jumpa orang yang bernama sama dengan saya. Teruja dengan nama dan kandungan blog beliau. Hampir sebulan saya baca blog beliau berulang-kali, akhirnya saya membuat keputusan untuk mendaftar masuk Kelas Asas Blog dan Penulisan pada Februari 2014.

Niat saya cuma nak kembangkan kemahiran dan minat menulis, tapi kini saya dah makin terjebak dengan dunia bisnes dan saya tak pernah sangka saya boleh buat perkara yang selama ini saya tak pernah terfikir nak lakukan.

Semua ini gara-gara kelas asas blog inilah. Sebab pakej kelas yang saya ambil ni termasuk keahlian Rakan Niaga akademi. Alhamdulillah. Selain belajar menulis blog dengan baik, saya diperkenalkan dengan cabang-cabang bisnes dan peluang yang ada sebagai persediaan untuk bergelar wahm semula nanti.

Dan dapat berkenalan dengan guru-guru online hebat yang lain juga, sekaligus saya bersyukur berada dalam kumpulan sokongan yang kena dengan semangat dan jiwa saya.

Puan Zaila juga sentiasa menjawab semua persoalan saya. Tak kira apa soalan sekali pun. Beliau sangat membantu memberi panduan dan membimbing serta menegur mana-mana yang perlu, tentang blog dan urusan bisnes. Untungnya kami berdua bukan sahaja bernama sama, rumah pun dalam kawasan yang sama dan sebaya pula!

Kini saya sudah boleh menjana sedikit pendapatan daripada produk-produk hebat yang dihasilkan oleh Akademi Bekerja Di Rumah. Saya tak kisah walaupun bermula dengan komisen yang kecil sebab saya tahu rezeki Allah akan beri jika kita gandakan usaha dan berdoa serta bertawakal kepadaNya.

Saya dah bermula dan akan teruskan. Saya mohon semoga Allah tetapkan hati saya supaya terus dengan apa yang sudah saya mulakan. Dan saya mengharapkan saya juga dapat membantu suri bekerjaya yang lain yang mempunyai dilema seperti saya untuk berjaya sebagai wahm suatu hari nanti. Walaupun perjalanan menuju SOHO kami masih jauh atau panjang, sekurang-kurang berusaha daripada sekarang.

Semoga Allah lancarkan urusan dan tunjukkan jalan

==========================================

Selamat datang pelajar baru bulan April.
Bergabung dengan kami 600 blog. 21 kelas dan 13 guru online dedikasi bertugas. Jom daftar di kelas berikut:
1. Kelas Asas blog dan penulisan} - online & offline
2. Kelas asas blog, fan page, mula bisnes} - online & offline
3. Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif
4. Kelas belajar iklan mudah.my
5. Kelas asas urus akaun wahm/soho-daftar- kelas offline kini dibuka
6. Kelas penulisan ebook pertama - online dan offline
7. Pendaftaran pengurus online
8. Tempahan blog bisnes - 3 hari siap
9. Beriklan dengan kami http://sohodirectory.blogspot.com/
10. Keterangan lanjut kelas dan yuran boleh baca di sini ya,
sudah sedia baru pm.
http://aishah-hussein.blogspot.com/p/kelas-online.html

Bagi yang berminat untuk sertai kami
Hubungi saya
SMS/whatsapp: 013 383 7768



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...