Saturday, March 23, 2013

Pemasaran Online vs Pemasaran Offline

Teks : Aishah Hussein

Pemasaran adalah elemen  penting dalam menentukan kadar jualan sesuatu produk.
Mempromosi dan menjual produk adalah sebahagian dari pemasasaran.  Pemasaran produk boleh dilakukan secara offline (konvensional) atau pun online.  Di dalam entri yang lepas saya telah bincangkan teknik promosi iaitu salah satu kaedah pemasaran, yakni kaedah penyebaran maklumat tentang produk.  Kaedah-kaedah yang saya senaraikan di sana ada yang gunakan secara online dan juga offline (konvensional).

Apakah pemasaran online  dan offline?

Apa perbezaan antara kedua-duanya dan kelebihan masing-masing?

Apa kelebihan dan kekurangan pemasaran online berbanding offline.

Pemasaran Online

1. Sebaran maklumat produk melaui internet.  Kaedah yang digunakan seperti facebook, blog  dan twitter.  

2. Tidak perlu  memiliki sebuah kedai yang sebenar.  Modal dapat dijimatkan kerana tidak perlu menyewa premis kedai.  Kedai alam maya hanya boleh dimiliki secara percuma dengan menggunakan blogger atau Wordpress.  Bila bisnes sudah maju, mungkin bolehlah mula fikirkan utk domain berbayar.  Tetapi bila menggunakan kedai alam maya begini, pemilik perlu mengemaskini blog secara konsisten dan mempunyai daya inovasi yang tinggi.  Ini adalah perlu kerana pelanggan akan cepat rasa jemu bila lihat kedai yang tiada perkembangan.


3. Lakukan bisnes/jualan secara online.  Cara ini banyak memberi kelebihan, bukan sahaja kepada pemilik tetapi juga kepada pembeli.  Kedai alam maya sebenarnya seolah-olah tidak pernah ditutup.  Kedai boleh diakses 24 jam oleh pelanggan di seluruh dunia.  Tidak mengira masa dan tempat.  Ia mampu  membentuk jaringan jualan secara global sehingga seolah-olah tanpa batasan.  Jadi proses belian dan jualan sentiasa berjalan.  Pemilik mungkin tidak online sepanjang waktu, tetapi sebaik sahaja membuka laptop sudah ada tempahan yang menunggu.  Ditambah dengan kemudahan teknologi yang canggih yang ada sekarang.  Ke mana-mana kita pergi sudah boleh ber-online.  Janji ada wifi atau broadband dan juga peralatan seperti Ipad, Tab ataupun Smartfon.  Tidak perlu lagi menggalas bag laptop yang berat-berat.

 
 4. Pengurusan syarikat dilakukan oleh kita sendiri.  Tidak perlukan pekerja.  Ini dapat menjimatkan kos perniagaan dan juga mengelakkan penipuan pekerja yang tidak jujur.

5. Pengurusan perniagaan dengan pelanggan ataupun pembekal boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana-mana.  Hanya melalui emel ataupun melalu chatting.  Tidak perlu berjumpa dengan pelanggan.    Hanya urusan penghantaran ke pejabat pos atau kurier sahaja yang perlu dilakukan.  Bagaimanapun, pemilik boleh tentukan di mana segala urusan penghantaran hanya akan dilakukan contohnya 2 kali dalam seminggu.  Ini banyak menjimatkan masa.  Inilah yang banyak digemari oleh suri rumah yang berniaga home-based kerana sebab utama mereka pilih bisnes itu adalah kerana mereka mahu melakukan bisnes sambil menjaga anak-anak di rumah.  Tidak perlu keluar rumah tapi dapat menjanan pendapatan.

6. Fasiliti urusan perbankan masa kini juga semua boleh dilakukan secara online.  Jadi urusan pembayaran lewat oleh pelanggan juga tidak lagi timbul.  Tiada bukti pembayaran tiada barang.  Pilihan bayaran juga sudah banyak sekarang contohnya seperti paypal, kad kredit atau pun debit kad.  Terpulang kepada pemilik untuk memilih dan memberikan pilihan pembayaran  kepada pelanggan.




Saya akan sambung dengan Kelebihan Pemasaran Offline di dalam entri  akan datang….

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...