Thursday, March 21, 2013

Apa itu Bisnes Kek

Teks: Aishah Hussein
Foto: Carian Google

Menjual kek dari pelbagai jenis.  Antaranya Kek Hiasan Buttercream, Kek Hiasan Fondant, Chocolate Moist, Kek Karot, Kek Red Velvet, Muffin, Kek Cawan, Kek Pisang dan Kek Butter.

 Bisnes kek boleh beroperasi dari rumah (home-based) atau pun di rumah-rumah kedai.  Untuk sesebuah bisnes kek beroperasi, perlu ada peralatan yang lengkap. Untuk bisnes secara home-based memadai memiliki mesin pengadun yang bersaiz sederhana.  Tetapi bagi bisnes yang beroperasi di kedai perlu ada peralatan yang bersaiz besar.

Peralatan yang wajib bagi bisnes kek
Pengadun Kek bersaiz besar

Pengadun Kek bersaiz Kecil


Stand Oven

Oven Industri
Untuk memperkenalkan produk, kita boleh memberinya kepada jiran-jiran atau rakan-rakan sepejabat untuk mendapat maklum balas tentang produk kita.  Ini juga boleh dikira sebagai teknik pemasaran.

Promosi produk-produk kek juga boleh dilakukan secara online iaitu melalui blog atau facebook serta mengedarkan risalah-risalah yang mempromosikan kedai kek kita.  Kita juga boleh membuka gerai-gerai kecil di supermarket-supermarket untuk menjual kek-kek sambil memberikan sampel-sampel kek untuk pelanggan rasa sebelum membelinya.  Dengan cara itu, pelanggan akan terus dapat menilai mutu kek-kek tersebut.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...