Sunday, March 31, 2013

Selagi ada peluang -31.03.13

Teks : Aishah Hussein
Fto: Carian Google 

Semalam, setelah pusing-pusing kota, petangnya saya habiskan masa saya bersama keluarga abang.  Namanya pun hari keluarga.  Sambil berborak-borak kosong dengan kakak ipar, banyak ilmu dan tips tentang bisnes yang saya saya dapat walaupun beliau hanya melakukan bisnes kecil-kecilan sahaja.  Pada pandangan kita sikit sahaja pulangannya tetapi rupanya sangat membantu meringankan beban kewangan keluarga.    Walaupun tiada kaitannya dengan bidang masakan tetapi berkaitrapat dengan bisnes secara amnya.

Ini pandangan dari seorang suri rumah yang banyak membantu menjana pendapatan untuk keluarganya.  Walaupun beliau suri rumah sepenuh masa, tetapi beliau bijak menggunakan peluang yang ada di sekeliling untuk menjalankan bisnes.  Sebenarnya banyak benda yang boleh dijadikan bisnes.  Cuma kena pro-aktif sama ada dalam mencari produk mahupun  mencari peluang.

Kongsi beliau, kita boleh mulakan bisnes secara kecil-kecilan.  Dengan modal yang sedikit kita boleh beli barang-barang secara pukal dan menjualnya dengan mengambil untung yang berpatutan.  Pesannya tak perlu ambil untung banyak, sekadar pulang modal dan tambah sikit  untuk mendapatkan untung.

Kelonggaran bagi pelanggan untuk membayar secara ansuran juga dilihat sebagai  satu jalan untuk mendapat duit belanja di hujung bulan.  Kalau bagi orang yang nak cepat dapat duit, memang nak masa tu juga duit, tetapi berbeza dengan beliau.  Bila kita bagi pelanggan bayar secara ansuran, tentunya mereka akan bayar pada hujung bulan.  Jadi di hujung bulan, kita juga seperti mendapat gaji tetap di hujung bulan.  Tetapi syaratnya  mesti pelanggan yang boleh dipercayai, kalau tak memang tak pulang modal lah nampaknya. 



Walaupun tidak pernah menjejakkan kaki ke universiti mahupun ke kursus-kursus usahawan, beliau mampu mencari pelanggan dengan mudah.  Sekali-sekala pergi minum-minum  di kedai-kedai atau warung. Niatnya bukan kerana nak membazir duit untuk saja-saja pegi minum, tetapi menggunakan peluang mencari sasaran pelanggan.  Sambil-sambil minum bertegur sapa dengan orang sebelah meja.  Dengan hanya membuka topik yang berkaitan dengan orang tersebut, dia sudah dapat menarik mereka dari kenalan menjadi pelanggan.   Soalan-soalan yang mudah-mudah sahaja yang digunakan.  Tinggal di mana.  Kerja mana.  Buat apa. Sambil-sambil tu hulurkan katalog atau pamphlet “Travel percutian sambil shopping di Bandung”.  Nanti pelanggan akan menyusul telefon, kalau bukan dia sendiri tetapi mungkin kawan-kawan dia.  Ini adalah salah satu teknik pemasaran offline yang saya bincang kan di dalam entri lepas. 



Saya sungguh kagum dengan semangat kental dia berniaga.  Walaupun bisnes yang dia buat itu hanya kecil-kecilan tetapi kerana semangatnya untuk menjana pendapatan tambahan untuk keluarga menjadikan dia seorang yang rajin menggunakan peluang yang ada di depan mata.

2 comments:

  1. Assalamualaikum kak, wah! perkongsian ilmu yang ringkas, tetapi padat dengan ilmu.. boleh saya jadikan sebagai panduan :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, sama-sama kita berkongsi ye.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...