Sunday, April 7, 2013

Keterujaan dengan Ebook yang bakal terbit - 07.04.13

Teks: Nor Aisah Hussein

Semalam semasa Pn Masayu (mentor) memaparkan cover ebook pertama saya 101 Idea Bisnes Makanan di facebook, saya rasa macam tidak percaya.  Macam bermimpi pulak.   Dalam masa tidak sampai sebulan mengikuti Kelas Asas Blog secara online, sudah banyak tips penulisan yang saya pelajari dari beliau.  Dan sekarang cover ebook saya juga sudah siap.  Hanya menunggu saya menyiapkan beberapa tugasan lagi untuk dimasukkan ke dalam ebook tersebut. 



Semasa mula-mula saya mendaftar untuk kelas asas blog ini, saya tak perasan pun yang di akhir pembelajaran pelajar tersebut akan menghasilkan ebook penulisan bersama Pn Masayu.  Bila diberitahu oleh mentor selepas itu, saya macam terfikir.  Bolehkah saya hasilkan ebook.  Menulis pun lintang pukang, inikan pula nak menghasilkan ebook.  Tetapi setelah 1 minggu saya mendapat tunjuk ajar dari mentor, barulah saya nampak ke mana hala tuju Kelas Asas Blog yang saya ikuti ini.  Bimbingan tentang blog dan tips penulisan yang diajar membantu kami dari Alumni Penulis dari Rumah ini ke arah sasaran masing-masing.

Untuk mencapai sasaran, Puan Masayu seringkali mengingatkan kami supaya sentiasa menulis.  Setiap hari harus ada entri di blog walaupun sedikit.  Ini adalah antara tips untuk memantapkan penulisan.  Bila setiap hari menulis, lama-lama kita akan jadi biasa, idea pun meluncur di hujung jari (Ayat power dari mentor).
 
Belumpun sampai 1 bulan, saya sudah hampir mencapai sasaran saya iaitu penghasilan ebook saya sendiri.  Di dalam ebook tersebut saya kan berkongsi pengalaman-pengalaman dari usahawan-usahawan bisnes makanan.  Tidak mengira apa juga jenis penglibatan dan sumbangan mereka tetapi semuanya berkaitan dengan bidang makanan.

Antara usahawan-usahawan terkenal yang akan dipaparkan di dalam ebook 101 Idea Bisnes Makanan, ialah seorang usahawan yang saya telah lama saya kenali melalui alam maya.  Beliau merupakan seorang Chef, seorang Pengajar dan kini beliau adalah seorang Penulis.  Kalau dulu beliau lebih banyak menurunkan ilmu dan resipi di blog-blog tetapi kini resipi beliau boleh diperolehi di buku-buku.

Seorang lagi usahawan yang mungkin menarik minat suri rumah juga adalah seorang Selebriti Chef, Pengacara TV, Penulis Buku Resipi dan juga kini Duta Produk Makanan.  Mereka semua akan berkongsi pengalaman dan tips-tips untuk berjaya dalam bidang bisnes makanan.  Nantikan kemunculan mereka! 

Semoga paparan di dalam ebook ini akan dapat membantu lebih ramai usahawan dan bakal usahawan diluar sana untuk mendapatkan panduan dalam bidang ini. 
 
Terima kasih kepada Allah kerana memudahkan segala urusan saya.  Moga penerbitan ebook saya ini juga dipermudahkan dan berjalan lancar.

Bagi sesiapa yang bercita-cita ingin menghasilkan blog yang santai tetapi berinformasi,  boleh mula mendaftar di http://www.kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...