Monday, April 15, 2013

Kemahiran Pemasaran

Teks : Aishah Hussein
Foto: Carian Google

Untuk memulakan bisnes, anda perlukan produk yang terbaik  yang memenuhi keperluan dan permintaan pelanggan. Walaubagaimanapun,  sebaik manapun produk kita , tanpa kemahiran pemasaran, produk kita tidak akan ke mana.

Di dalam entri lepas saya ada menceritakan beberapa teknik pemasaran online dan offline.  Untuk memantapkan teknik-teknik pemasaran, kita boleh hadiri beberapa seminar dan bengkel pemasaran yang kini sudah banyak ditawarkan.  Ada juga yang ditawarkan secara online iaitu melalui ebook. 

Antara seminar yang terkenal yang sering disebut-sebut di kalangan usahawan adalah seperti seminar bersama Dr. Azizan Osman.  Di dalam seminar beliau banyak berkongsi tips dan idea teknik pemasaran yang beliau sarankan.  Tips beliau yang saya rasa memang benar dan patut diamalkan ialah:

Kongsikan apa yang anda tahu kepada orang lain. Apa yang anda ketahui tentang perniagaan anda kadang-kadang merupakan maklumat yang sangat bernilai kepada orang lain. Tetapi bukanlah maklumat rahsia perniagaan anda, tetapi maklumat umum atau informasi yang mungkin berguna kepada orang lain. Berikannya secara percuma. Tuliskan artikel di blog ,laman web atau laman sosial anda seperti FACEBOOK, kongsikan kepada orang lain tentang apa yang anda tahu tentang bidang yang anda lakukan.
Contohnya, jika anda di dalam bidang takaful atau insuran. Kongsikan kepada orang lain tentang asas perancangan kewangan yang betul, kesilapan ramai pelanggan anda sebelum ini dan bagaimana untuk merancang plan pencen mereka atau mungkin pelan kewangan pendidikan anak-anak mereka.
Jangan risau jika ada orang lain yang akan meniru anda, anda ada ilmu dan pengalaman yang tersendiri, orang lain belum tentu mempunyai ilmu atau pengalaman yang sama. 
– Dr Azizan Osman

Di dalam Islam juga memang disarankan untuk berkongsi ilmu kerana ilmu itu datangnya dari Allah. 

“Berinfaqlah wahai anak Adam, niscaya engkau akan diberi balasan/gantinya.” (HR.Bukhari dan Muslim).

Tetapi tak kanlah semua nak percuma.  Mereka pun nak mencari makan melalui ilmu yang dikurniakan kepada mereka. 

Jadi siapa-siapa yang nak kukuhkan perniagaan tidak kira bisnes online atau offline, pergilah mencari ilmu.

Untuk teknik pemasaran online, banyak bengkel yang mengajar cara untuk gunakan facebook bagi melariskan jualan.  Pilih dan daftarlah mengikut kemampuan masa dan wang.

             Ebook Super Wahm Super Mom.  Dapatkan di Buku Online


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...