Pemasaran
adalah elemen penting dalam menentukan
kadar jualan sesuatu produk.
Mempromosi
dan menjual produk adalah sebahagian dari pemasasaran. Pemasaran produk boleh dilakukan secara
offline (konvensional) atau pun online.
Di dalam entri yang lepas saya telah bincangkan teknik promosi iaitu
salah satu kaedah pemasaran, yakni kaedah penyebaran maklumat tentang
produk. Kaedah-kaedah yang saya
senaraikan di sana ada yang gunakan secara online dan juga offline (konvensional).
Apakah
pemasaran online dan offline?
Apa
perbezaan antara kedua-duanya dan kelebihan masing-masing?
Apa
kelebihan dan kekurangan pemasaran online berbanding offline.
Pemasaran
Online
1. Sebaran maklumat produk melaui internet. Kaedah yang digunakan seperti facebook,
blog dan twitter.
2. Tidak perlu
memiliki sebuah kedai yang sebenar.
Modal dapat dijimatkan kerana tidak perlu menyewa premis kedai. Kedai alam maya hanya boleh dimiliki secara
percuma dengan menggunakan blogger atau Wordpress. Bila bisnes sudah maju, mungkin bolehlah mula
fikirkan utk domain berbayar. Tetapi
bila menggunakan kedai alam maya begini, pemilik perlu mengemaskini blog secara
konsisten dan mempunyai daya inovasi yang tinggi. Ini adalah perlu kerana pelanggan akan cepat
rasa jemu bila lihat kedai yang tiada perkembangan.
3. Lakukan bisnes/jualan secara online. Cara ini banyak memberi kelebihan, bukan sahaja
kepada pemilik tetapi juga kepada pembeli.
Kedai alam maya sebenarnya seolah-olah tidak pernah ditutup. Kedai boleh diakses 24 jam oleh pelanggan di
seluruh dunia. Tidak mengira masa dan
tempat. Ia mampu membentuk jaringan jualan secara global
sehingga seolah-olah tanpa batasan. Jadi
proses belian dan jualan sentiasa berjalan.
Pemilik mungkin tidak online sepanjang waktu, tetapi sebaik sahaja
membuka laptop sudah ada tempahan yang menunggu. Ditambah dengan kemudahan teknologi yang
canggih yang ada sekarang. Ke mana-mana
kita pergi sudah boleh ber-online. Janji
ada wifi atau broadband dan juga peralatan seperti Ipad, Tab ataupun
Smartfon. Tidak perlu lagi menggalas bag
laptop yang berat-berat.
4. Pengurusan syarikat dilakukan oleh kita
sendiri. Tidak perlukan pekerja. Ini dapat menjimatkan kos perniagaan dan juga
mengelakkan penipuan pekerja yang tidak jujur.
5. Pengurusan perniagaan dengan pelanggan ataupun
pembekal boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana-mana. Hanya melalui emel ataupun melalu
chatting. Tidak perlu berjumpa dengan
pelanggan. Hanya urusan penghantaran
ke pejabat pos atau kurier sahaja yang perlu dilakukan. Bagaimanapun, pemilik boleh tentukan di mana
segala urusan penghantaran hanya akan dilakukan contohnya 2 kali dalam
seminggu. Ini banyak menjimatkan
masa. Inilah yang banyak digemari oleh
suri rumah yang berniaga home-based kerana sebab utama mereka pilih bisnes itu
adalah kerana mereka mahu melakukan bisnes sambil menjaga anak-anak di rumah. Tidak perlu keluar rumah tapi dapat menjanan
pendapatan.
6. Fasiliti urusan perbankan masa kini juga semua
boleh dilakukan secara online. Jadi
urusan pembayaran lewat oleh pelanggan juga tidak lagi timbul. Tiada bukti pembayaran tiada barang. Pilihan bayaran juga sudah banyak sekarang
contohnya seperti paypal, kad kredit atau pun debit kad. Terpulang kepada pemilik untuk memilih dan
memberikan pilihan pembayaran kepada
pelanggan.
Saya
akan sambung dengan Kelebihan Pemasaran Offline di dalam entri akan datang….
No comments:
Post a Comment