Friday, March 15, 2013

Berkongsi Resepi

Teks: Aishah Hussein
Sebenarnya, saya memang sudah lama nak buat blog.  Nak “create” blog tu senang aje, tekan-tekan aje tapi nak tulis tu tiada keberanian.  Almaklum, bila tulis blog ni, semua orang boleh baca, jadi kena berhati-hati dengan perkataan dan isi yang kita paparkan di blog.

Bercakap pasal berkongsi resipi ni, sekarang dah senang sangat untuk nak cari resipi.  Kalau dulu nak masak, samada tanya pada mak, lepas tu mak akan keluarkan buku resipi dia. Kalau masakan kampong tu tengok aje lah apa yang dia buat, lepas itu cuba-cubalah buat sendiri. Kalau masa duduk di luar negara, tulis surat kat kampung minta resipi macam-macam.  Sebulan baru dapat resipi tu. Tapi zaman sekarang, semuanya di hujung jari.  Taip aje nama resipi, keluarlah resipi dengan gambar-gambarnya sekali.  Memang berterima kasih sangatlah kepada teknologi internet ni.  Dan berterima kasih juga pada sahabat-sahabat di luar sana yang suka berkongsi resipi.  Semua yang kita kongsi dengan ikhlas akan mendapat pahala di sana nanti.

Jadi, untuk entri pertama, saya akan berkongsi resipi yang paling senang.  Pejam mata pun boleh buat.  Tak perlu ada kemahiran, yang perlu ada hanyalah keinginan dan minat.  Peralatan pun tak perlu canggih manggih.  Hanya perlu ada cawan, senduk, sudu dan sudah semestinya lah oven pembakar.

Resipi yang ingin dikongsi adalah Double Chocolate Chip Muffin.  Muffin ada banyak versi tetapi yang saya kongsi ini adalah jenis yang berat dan moist setelah sehari disimpan.  Selamat Mencuba!!

Bahan-bahan:
A.
220gm self raising flour {bagi yang tiada penimbang, boleh gunakan dalam anggaran 2 cawan }
3 sudu besar serbuk koko
1 sudu teh soda bikarbonat
¾ cawan gula kastor

B.
175ml susu (lebih kurang ¾ cawan)
¾ cawan minyak
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla

C.
100-150g coklat chip 

Cara-caranya:
1.       Mula-mula gaul tepung, soda bikarbonat, serbuk koko dan gula dalam mangkuk besar.
2.       Masukkan setengah coklat chip dalam tepung. 
3.       Di dalam mangkuk lain, satukan minyak, susu, esen vanilla dan telur.
4.       Tuang bahan-bahan basah ke dalam bahan-bahan kering dan gaul rata menggunakan senduk.
5.       Masukkan ke dalam mangkuk kertas yang disusun di dalam muffin tray dan taburkan coklat chip di atas adunan.
6.       Bakar pada suhu 180C selama 20-25 minit.  Perlu diingatkan suhu dan masa untuk memasak bergantung kepada oven masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...