Friday, March 22, 2013

Teknik Promosi

Teks : Aishah Hussein
Foto: Carian Google

Setelah pembaca sekalian membuka bisnes masakan dan telah menghasilkan produk, bagaimana pula kalian nak bagi tahu orang lain tentang kewujudan produk kalian.  Sekarang kita perlu memikirkan cara untuk mempromosikan produk pula.  Kalau tidak ada promosi, orang tidak tahu.  Kalau tidak tahu, tidak ada jualan.  Macam mana nak jana pendapatan kalau tiada jualan.  

 
Oleh kerana kita baru sahaja memulakan bisnes kecil-kecilan, pelaburan untuk teknik promosi yang kita gunakan biarlah yang tidak memerlukan kita mengeluarkan bajet yang besar.  Pilih yang percuma sebaiknya.

1.  Bina Blog
 Bina blog yang boleh digunakan tanpa bayaran.  Dua platform yang selalu digunakan adalah Blogger dan Wordpress.  Cari informasi di internet bagaimana nak membina blog yang boleh menonjolkan bisness kalian.  Atau boleh mendaftar dengan mana-mana kelas membina blog.  Contohnya seperti yang saya ikuti sekarang Kelas Asas Blog.

2. Laman Sosial  
Guna media social yang juga tidak dikenakan bayaran untuk mempromosikan produk kalian.  Laman social seperti Facebook dan Twitter adalah antara yang paling top digunakan dan mempunyai daya kuasa untuk menyebarkan promosi produk dengan cepat.  Dan yang penting ianya percuma. Di dalam laman Facebook kalian boleh bina Fanpage dan jadikan ia sebagai kedai alam maya. Promosikan produk kalian di situ.

3.  Laburkan sedikit wang untuk iklan di akhbar-akhbar.  Tidak perlu ambil ruang iklan yang besar.  Ambil hanya ruang yang kecil sahaja agar bayarannya tidak membebankan kita. Ada juga slot iklan di internet yang anda boleh cuba, contohnya lelong.com atau di forum yang membenarkan ahlinya mempromosi produk secara percuma.

4. Buat promosi di kawasan sendiri
Selalunya kita terlepas pandang tentang apa yang hampir dengan kita.  Tanpa kita sedar sebenarnya pelanggan potensi kita hanya ada di sebelah rumah sahaja.  Jadi buat prmosi dengan meletakkan flyer dan brochure di dalam peti surat jiran-jiran di kawasan perumahan anda.

5.  Buat kad bisnes
Tempah kad bisnes dan kepilkan kad setiap kali pelanggan membeli produk anda.

6.  Buat sampel 
Sewa gerai kecil di pasaraya-pasaraya dan bawa sampel-sampel produk untuk diagihkan kepada pelanggan yang lalu-lalang di sekitar pasaraya tersebut.  Pelanggan dapat menilai terus mutu produk kita dan akan terus membeli di situ atau pun membuat tempahan di masa akan datang.  Jangan lupa selitkan sekali flyer atau brochure dan juga kad bisnes supaya pelanggan ada rujukan untuk membuat tempahan di masa akan datang.

7.  Menaja atau menderma
Hantar produk-produk ke majlis-majlis di sekolah anak-anak anda atau pun majlis-majlis di surau dan di pejabat.  Jangan lupa labelkan dengan stiker di bekas-bekas produk supaya mereka yang berminat akan terus dapat menghubungi kita untuk tempahan.
 
8.  Cetak Kemeja-T atau bag kertas
Print nama blog/nama syarikat pada kemeja-T.  Untuk waktu awal bisnes, Kemeja-T hanya dipakai oleh keluarga terdekat sahaja untuk tujuan promosi.  Dan bila sudah maju, boleh laburkan untuk membuat bag kertas yang dicetak dengan nama syarikat.  Bag kertas boleh diberikan kepada pelanggan yang membeli produk sewaktu ada promosi ataupun mereka yang membeli produk yang banyak.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...