Saturday, March 16, 2013

Lempeng Kelapa


Teks: Aishah Hussein

Assalamualaikum.

Pagi ini saya ingin berkongsi resepi yang lagi mudah.  Resipi kampung aje tetapi kalau tekak orang kampung walau ke pelusuk mana pun tetap akan dibuat resepi ini.  Bahan-bahan yang diperlukan pun tak banyak dan masa untuk memasaknya pun cepat.


















Sesuai untuk dimakan untuk sarapan ataupun minum petang.  Kalau di rumah saya, selalunya kami akan makan lempeng ini dengan sambal tumis ikan bilis atau kari ikan/ayam atau sardin bercili.  Untuk kanak-kanak pula selalunya lebih suka untuk mencicah dengan gula.(Orang dewasa pun ada yang suka cicah dengan gula juga).  Terpulang kepada anda untuk sesuaikan dengan selera anda.

Bahan-bahan:
3 cawan tepung biasa
½ sudu teh garam
1 cawan Kelapa parut putih {jika tidak suka letak kelapa boleh diabaikan}
air secukupnya 

Cara-caranya:
1.       Tepung diletakkan ke dalam mangkuk.
2.       Masukkan garam dan kelapa parut dan gaulkan bersama tepung.
3.       Tuang air kedalam tepung dan kacau rata sehingga ianya membentuk adunan yang tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat. {bila diangkat menggunakan senduk dia akan turun tidak terlalu cepat dari senduk}
4.       Panaskan kuali dan letak kan sedikit minyak.  Angkat kuali dan lenggangkan kuali agar minyak membasah permukaan kuali.
5.       Cedokkan dua senduk adunan tepung ke dalam kuali.
6.       Lengserkan tepung dengan belakang senduk.  Bagi rata adunan agar ia menjadi bentuk bulat.
7.       Balikkan lempeng untuk masakkan sebelah atas pula.  Terpulang kepada anda samada lebih suka lempeng yang garing atau pun tidak.
Resepi untuk anggaran 5 keping lempeng bersaiz 8”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...