Wednesday, May 1, 2013

Osteoarthritis, hanya satu ujian - 02.04.13

Teks: Aishah Hussein
Foto: Carian Google

Tiga tahun dulu sewaktu doktor mendiagnos penyakit yang saya hidapi itu adalah Osteoartritis(OA), saya mencari di internet segala informasi yang berkaitan dengan penyakit itu.

Apa itu osteoarthritis.


Tak banyak yang boleh dicari di dalam artikel bahasa malaysia.  Apa yang saya temui sedikit sebanyak mampu memberi kefahaman kepada saya tentang penyakit ini.

Osteoartritis adalah keradangan sendi yang berpunca daripada kemerosotan rawan.  Rawan adalah bahan protein yang berfungsi sebagai "kusyen" di antara tulang-tulang sendi. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh proses penuaan, keturunan, dan kecederaan dari trauma atau penyakit.  Simptom paling biasa bagi penyakit osteoartritis adalah kesakitan pada sendi yang terjejas selepas digunakan berulang-ulang.
     
Tiada ujian darah diperlukan untuk mendiagnosis penyakit osteoartritis, walaubagaimanapun, ujian darah diperlukan untuk menentukan samada simptom yang ditunjukkan adalah bukan disebabkan oleh penyakit-penyakit lain.  Penyakit yang lebih kurang simptom dengan osteoarthritis adalah rheumatoid arthritis dan gout.

Matlamat rawatan osteoartritis adalah untuk mengurangkan sakit sendi dan keradangan sambil meningkatkan dan mengekalkan fungsi sendi.

Rawatan terakhir saya telah pun berakhir.  Suntikan cecair ke dalam lutut saya telah dilakukan pada 2 April lalu dan diikuti dengan rawatan fisioterapi. (terima kasih kepada sahabat saya yang menemani saya waktu itu kerana en suami berada di luar daerah).


Rawatan yang saya cuba bukan terhad kepada rawatan dari doktor sahaja.  Saya juga mencuba rawatan alternatif.  Baik dari segi pemakanan dan juga rawatan dari ustaz.  Kita hanya mencuba dan mencari rawatan yang serasi.  Sambil memohon petunjuk dari Allah rawatan mana yang serasi yang dapat menyembuhkan penyakit kita.  Selebihnya kita berserah pada Allah.

Alhamdulillah, hari ini lutut saya terasa kurang sakit.  Apa yang saya lakukan adalah beriadah dengan cara yang disarankan oleh ahli fisioterapi.  Mengambil makanan sunnah iaitu habbatus sauda dan madu serta supplemen tambahan dari doktor.

Tidak lupa juga berdoa moga diberi kesembuhan dan juga kesihatan yang baik secara keseluruhannya.  Jika nak dibandingkan sakit lutut saya dengan penyakit orang lain yang lagi teruk dari saya, apalah sangat ujian yang Allah beri kepada saya yang kerdil ini.  Saya sepatunya lebih bersyukur di atas ujian ini ( Teringat pula pada buku Prof Kamil bertajuk "Bersyukur Saat diuji").  Terima kasih Allah di atas pemberian Mu ini.

Moga Allah mengampuni saya di atas keluhan saya sebelum-sebelum ini.















Dapatkan produk-produk sunnah di kedai kami http://www.facebook.com/KedaiProdukSunnahOnline

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...