Wednesday, May 1, 2013

Nasi Goreng hidangan sepanjang hari

Teks: Aishah Hussein
Foto: Carian Google

Nasi goreng adalah hidangan yang dimakan tidak mengira masa.  Saya sendiri juga menghidangkan nasi goreng untuk makan malam di waktu sampai lambat ke rumah dari ofis.  Bukan apa, senang untuk dimasak.  Tidak perlu lauk-lauk lain kerana lauk-lauk seperti ayam, udang atau telur boleh terus dimasukkan sekali ke dalam nasi goreng.

Di kedai-kedai yang menjual sarapan,  nasi goreng selalunya digoreng kosong kerana selalunya ada lauk-pauk yang dijual untuk digandingkan bersama nasi lemak boleh dimakan bersama dengan nasi goreng juga.


Untuk hidangan waktu tengahari atau pun malam, kedai-kedai makan selalunya menawarkan nasi goreng yang istimewa sedikit.  Hidangan yang ditempah begini selalunya dimasukkan sayur-sayura seperti, bunga kobis, kangkung, sayur campur atau pun cendawan.

Selalunya di dalamnya sudah ada lauk seperti daging, atau ayam dan ada juga boleh pilihan untuk campuran makanan laut jika suka.  Biasanya harga untuk pilihan bersama makanan laut lebih mahal sedikit.  Jika Nasi goreng bersama ayam adalah RM4.00, untuk makanan laut menjadi RM5.00.

Jenis-jenis Nasi Goreng yang ada di pasaran:
1.  Nasi Goreng USA
2. Nasi Goreng Ladna
3. Nasi Goreng Cina
4. Nasi Goreng Thai
5. Nasi Goreng Kampung
6. Nasi Goreng Pattaya
7. Nasi Goreng Cendawan
8. Nasi Goreng Ayam Kunyit
9.  Nasi Goreng Lada Hitam dan lain-lain lagi.

Nasi Goreng Pattaya








Nasi Goreng Kampong
Nasi Goreng Ladna

















Foto:
flickr.com

lyniey.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...