Thursday, October 16, 2014

Ilmu adalah amanah


Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.  Sesi menambah ilmu sudah selesai dengan jayanya semalam.
Terima kasih banyak-banyak kepada Cikgu Sheriza kerana sangat banyak memberi tips.  Kata beliau, nak jadi Cikgu ni kena beri semuanya.  Tidak boleh sorok-sorok ilmu ketika dalam kelas.  Kalau student tanya jawab dengan ikhlas.  Kalau nak sorok-sorok memang tak perlu jadi cikgu.

Dari saya pula, ilmu adalah amanah untuk diamalkan.  Untuk memberi kepada orang lain bukanlah secara percuma sahaja.  Ada yang boleh diberikan percuma tetapi atas rasa hormat kepada guru yang telah membuat modul kelas dan resipi yang diolah sendiri, jadi saya tidak post semua resepi ke dalam blog atau fanpage sesuka hati saya.  Melainkan guru tersebut sudah memberi keizinan.

Untuk dapat ilmu, perlu banyak membaca dan berguru.  Boleh google di internet untuk dapatkan resipi.  Macam-macam versi ada cuma tips dan teknik itu yang saya cari setiap kali saya pergi ke kelas-kelas baking.  Resipi yang digunakan mungkin lebih kurang aje dengan resipi kita.  Tidak perlu memperlekehkan guru pula.  Pergi dengan gelas yang kosong, isi dengan air baru.  Kita akan jadi manusia dan pelajar yang lebih mensyukuri kepada nikmat Allah.



Tempahan kek ini akan dibuka tidak lama lagi :) Saya suka sangat rasa kek ni



Yang ini juga sedap.  Rasanya cream chees filling macam aiskrim bila makan waktu sejuk.

Ok lah.  Saya nak pergi selongkar peti sejuk.  Makan sambil buat persedian untuk tempahan esok.

Kalau minat nak belajar boleh klik kat sini ya untuk senarai guru-guru kelas baking.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...