Tuesday, December 23, 2014

Nostalgia Pulut Panggang

Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.  Setiap hari bersyukur atas nikmat yang Allah berikan.
Mulakan hari dengan hak Allah.  Inshaallah hak kita akan datang tanpa diminta.

Ahad lepas menghantar tempahan Congo Bar dan Brownies untuk rakan ofis lama di TTDI Jaya.  Walaupun sudah bersarapan di rumah, hati ini sudah berniat untuk membeli Pulut Panggang di kedai makan Mak Uda.  Dulu-dulu masa kecil, selalu arwah mak belikan pulut panggang di pasar besar Kuantan.  Harga masa tu 10sen sebiji.  Apabila sudah berkahwin, masih lagi suka dengan Pulut Panggang. Jadi bila balik ke kampung, masih pergi ke pasar dan beli tetapi harag sudah jadi 20 sen sebiji.
Di Shah Alam, harga sebiji adalah RM1 tetapi rasanya sedap dan inti ikannya banyak.  Walaupun mahal setiap hari, Pulut Panggang ini memang laku.  Apabila lalu di sebelah tray pulut panggang, bau pulut yang dibakar dalam daun pisang seperti memutar kembali zaman silam.  Mmm, memang air liur terus kecur.  Kadang-kadang nafsu perlu dibendung.  Bila perut sudah kenyang, saya abaikan aje.  Tetapi sebab sudah lama tidak menjamah pulut ini, semalam memang beli 4 biji terus, sebiji seorang.  Saya makan 2 biji ya sebab en suami sudah keluar berjumpa rakan.  Alhamdulillah rezeki saya.

*Ada yang panggil Pulut lepar.  Kalau di Kelantan Pulut Lepo lah ye :)


1 comment:

  1. Assalammualaikum kak. Thanks ye banyak ajar eima asas berblog. Moga sentiasa maju jaya. Pulut panggang/ pulut udang ni memang nostalgia sungguh. Biasa banyak jual waktu petang kan...sedap2. Nyum2.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...