Monday, June 23, 2014

Kumpulan sokongan penting untuk bisnes

Baca dulu ulasan protege dan Pengurus online ABDR

Teks : Nur Farha Muhamad Khalit
Sumber: http://nurfarhamuhamadkhalit.blogspot.com/2014/06/akademi-bekerja-di-rumah.html

Assalamualaikum
Alhamdulillah.  Belum sebulan saya menyertai Akademi Bekerja Di Rumah sudah ada hasilnya. Saya mula menjadi Pengurus Online akademi setelah berdaftar dengan Puan Anys Idayu. Kenapa saya tiba-tiba terjebak sebab anak saya yang kedua, Marsya selalu sahaja menangis bila hantar ke taska. Marsya rapat dengan saya kerana dia masih menyusu badan. Saya berniat akan berhenti kerja dalam tempoh 3 atau 4 tahun akan datang untuk menumpukan perhatian pada anak-anak. Saya tidak mahu terlepas melihat perkembangan mereka  Jadi saya tercari-cari alternatif untuk jana pendapatan sampingan untuk cuba melangsaikan hutang saya dan menyimpan supaya saya ada tabungan bila berhenti kerja kelak.

Pada mulanya saya kurang yakin dan rasa takut. Dalam fikiran ini boleh berjaya ke?Masa mula-mula promosi dulu pun tiru sahaja ayat cikgu. Tetapi lama kelamaan saya menjadi yakin & mula promoai dengan ayat saya sendiri. Rasa seronok juga kerana jaringan yang besar di akademi. Di ruangan Facebook saya telah menambah bilangan sahabat dari akademi. Saya belajar cara promosi mereka. Di saat saya rasa sangat lemah & tiada hala tuju, saya akan lawati blog atau FB sahabat yang lain. Bila melihat semangat mereka, berjangkit kepada saya. Malah ada perkongsian ilmu secara tidak langsung antara jaringan yang ada.

Walaupun tidak berjumpa secara fizikal dengan sahabat akademi tetapi melihat ada status yang mendapat like dari sahabat menambahkan lagi semangat yang ada.
Kenapa saya yakin untuk mempromosikan akademi? Sebab saya ingin kongsikan rasa seronok dan kelebihan akademi.

Saya pernah hendak buat dropship dahulu tetapi separuh jalan sebab tiada yang sokong. Semangat membara pada mula sahaja bila tiada yang membeli, akhirnya terkubur begitu sahaja. Dengan menyertai akademi terdapat kumpulan sokongan yang membantu jika tidak faham. Malah cikgu yang sentiasa ada untuk menjawab pertanyaan. Paling berpuashati bila saya memerlukan pertolongan untuk mendapatkan link kepada sahabat lain untuk tujuan promosi, saya akan dapat dengan cepat. Maklum sajalah di waktu saya bekerja tidak boleh melayari internet. Saya kena jaga amanah di tempat kerja. Biasanya bila ada yang bertanya di waktu kerja,  saya akan bagi link dulu untuk baca. Bila waktu rehat atau habis kerja saya akan hubungi mereka semula.
Memang ada yang bertanya tetapi mereka sudah ada menjadi agen atau telah terlibat dengan dropship lain tetapi bila mereka tiada blog & kumpulan sokongan.  Sudah pasti semangat itu tidak konsisten. Jadi persoalannya bolehkah bertahan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...