Tuesday, September 29, 2015

Korban sebenar

Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.
Pagi ini, anak-anak sudah ke sekolah bersama en suami setelah bercuti seminggu tambah sehari cuti jerebu hi hi.
Sempat saya update entri di blog pagi ini.

Pagi semalam, dari kuliah pagi, Ustaz Ridhuan masih mengingatkan kita tentang makna sebenar korban.  Korban bukan setakat menyembelih binatang korban tetapi lebih kepada korban nafsu di dalam diri kita.  Jika sebelum ini nak masuk korban, nak keluarkan duit RM600 tu pun berkira(bagi yang mampu).  Mungkin ada yang fikir baik aku beli handbag dengan wang sebanyak itu.  Tetapi kita sanggup korbankan nafsu untuk beli handbag dan sertai korban pada tahun ini.
Korban bukan setakat pada hari raya korban.  Tetapi terus diamalkan di dalam hidup kita.
Contohnya:
Cuti-cuti jerebu nafsu suruh duduk kat rumah, minum kopi dengan anak-anak.  Bergolek-golek depan TV.  Tetapi kita korbankan nafsu itu dan datang ke kuliah agama juga.
Korban dalam Islam bukan sahaja setakat korban dari segi kewangan tetapi juga nyawa demi agama.  Tetapi kita masih belum kuat jika hendak dibandingkan dengan remaja palestin. Jauh lagi jurangnya.
Untuk melatih diri, mulakan secara istiqomah melatih diri korbankan nafsu dari segi kewangan.  Beri dan beri.  Moga bila tiba masanya kita juga sanggup korbankan nyawa demi mempertahankan Allah dan agama.


#resipirefleksi

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...