Sunday, October 6, 2013

Urusan di hujung jari

Teks: Aishah Hussein

Cepat benar masa berlalu.  Esok bersambung kembali peperiksaan PMR dengan kertas-kertas yang seterusnya. Hujung minggu tidak ke mana.  Hanya di rumah melayan keluarga dan menyiapkan tempahan cookies pelanggan.

Hari ini melayan selera si angah, teringin nak makan stew katanya.  Dari Syawal disebut-sebut angah, stew di rumah kawan semasa jamuan rumah terbuka.  "Kalau ibu buat mesti lagi sedap".  Hmm, angah kalau bab memuji no. 1.  

Pagi tadi di pasar tani, angah lonjakkan lagi lagi  permintaannya,  "Raya Haji nanti kita buat stew aje lah ibu.  Dah jemu asyik makan rendang aje". 

Hati ibu terus cair, ok hari ini ibu buat dulu, kalau jadi kita buat untuk raya nanti.  Tersenyum angah hingga ke telinga.  Kalau jadi resipi itu, saya akan kongsikan di sini.

Sambil berhujung minggu bersama keluarga, masih boleh lagi bersiaran di kelas asas blog dan uruskan permintaan online.  Semuanya mudah, hanya di hujung jari.




Merancang untuk bekerja dari rumah

Ini asas yang perlu ada bagi yang baru mahu mula belajar urusniaga online. Saya tahu ramai yang sudah pakar, tetapi asas yang saya tulis ini khusus bagi ibu yang baru bermula.

1. Mulakan dengan percuma, fan page, blogspot, produk dropship. Ini tiga yang sangat asas yang boleh dimulakan. Kalian boleh google untuk mendapatkan tiga ini.

2. Fan Page adalah sebagai kedai online dan cara yang sangat efektif untuk menjual dan terus kepada pelanggan.

3. Blogspot. Boleh google untuk memulakan ini. Blog sangat sesuai untuk titik mula kalian mencari pelanggan. Ya blog adalah salah satu cara memperkenalkan diri kepada pelanggan, bina khalayak pelanggan kalian sendiri. Ada berjuta-juta rakyat Malaysia, kalian hanya mahu 3K hingga 5K pertama pelanggan setia. Saya akui 2k pertama buku saya habis dijual dengan mudah pada fasa pertama dan jumlah cetakan pertama adalah 3K sahaja dan kini ia berbaki sedikit sahaja lagi.

4. Dropship. Tidak perlu ada produk sendiri, mulakan dengan produk yang sudah ada. Banyak pembekal yang menawarkan dropship. Saya sendiri ada tiga, sunnah, kedai buku dan dropship borong. Beli
mana-mana buku saya, kalian akan saya masukkan dengan pilihan produk yang kalian suka.
Sumber: www.janawangdirumah.com

Ok, untuk 1,2,3 mudah sahaja, jika buntu ada 1 hingga 10 langkah sahaja bermula dengan analisa. Kami tawarkan melalui kelas online fan page dan blogspot. 

Pendaftaran untuk kelas asas blog dibuka setiap hari.

PM saya Aishah Hussein untuk pendaftaran.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...