Tuesday, November 12, 2013

Latih dan latih menulis, istiqomah dalam usaha

Teks: Aishah Hussein

Alhamdulillah.  Seperti biasa menyemak blog pelajar dan saya mencuba nasib menyemak andai ada blog pelajar yang sudah menduduki dalam 10 carian teratas dalam carian google.

Alhamdulillah, blog Suhaila Rahim sudah memasuki carta 10 teratas.  Beliau menulis tentang Panduan Melabur Untuk Suri Rumah.  Di dalam kelas, selalu ditekankan agar pelajar konsisten menulis di blog.  Mereka juga perlu menulis entri yang berkaitan dengan tajuk dan label yang telah diberikan mengikut analisa yang mereka jawab.

Menulis setiap hari, lama-kelamaan idea akan meluncur di hujung jari.  Itu yang sifu beritahu saya semasa saya mula-mula menulis.



Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi. Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.

Mengapa perlu analisa? Tiga soalan dari lapan soalan penting adalah, pendidikan, pengalaman, minat dan kemahiran. Ini salah satu momentum dan isi gali utama menjadikan blog kita ada matlamat pengisian. Setiap orang tidak sama untuk jawapan analisa, itulah sebab selepas khatam ebook asas blog, pelajar akan mula dibimbing berdasarkan jawapan analisa untuk tugasan seterusnya.

Bagi yang ingin berkongsi kepakaran melalui blog tetapi tidak tahu cara, boleh
1. PM saya di Aishah Hussein atau
2. emel di noraisah.hussein@gmail.com

Beli ebook/buku/CD Quran:
http://buku-online4u.blogspot.com/

Ingin amalkan pemakanan sunnah:
http://produksunnahshoppe.blogspot.com/

Mencari serbuk cucian yang membantu anda mencuci pakaian yang kotor
https://www.facebook.com/sabunepal.sbg2

Anda ada produk atau bisnes? Ingin iklankan di internet di soho directory:
http://aishah-hussein.blogspot.com/2013/08/iklan-produk-anda-di-rangkaian-akademi.html


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...