Tuesday, April 2, 2013

Bisnes Restoran

Teks : Aishah Hussein
Foto: Carian Google


Restoran merupakan salah satu kategori kedai makan.  Kini bermacam-macam jenis restoran telah dibuka di Malaysia.  Di Kuala Lumpur sendiri terdapat pelbagai jenis restaurant.  Antaranya restoran makanan barat, makanan cina dan India.  Malah restoran makanan melayu sendiri pula boleh dipecahkan kepada lebih banyak jenis mengikut masakan negeri contohnya masakan Kelantan, Johor dan Negeri Sembilan. Dan tidak lupa juga kepada restoran makanan dari Negara-negara luar seperti restoran Jepun dan Korea.  Yang paling terbaru dan sedang meningkat pilihannya adalah restoran makanan Arab.  Ini mungkin disebabkan kemasukan lebih ramai rakyat dari negeri-negeri Arab dan Timur Tengah ke Negara kita.

                                                        Foto: moonsabit.blogspot.com


Untuk memulakan bisnes restoran, kita memerlukan modal yang banyak.   Ia melibatkan kos sewa premis dan pembayaran bil letrik dan air.  Dan pada kebiasaannya deposit sewa perlu dibayar sehingga ke 2-3 bulan sewa.

Pengurusan restaurant memerlukan tukang masak yang cekap dan pantas. Ini bagi memastikan menu-menu disediakan menepati citarasa pelanggan dan permintaan semasa. Pekerja-pekerja yang cekap juga sangat diperlukan untuk memberi servis yang terbaik kepada pelanggan.

Ia suatu bisnes yang rumit tetapi mampu dilakukan dengan pengurusan yang baik oleh pemilik dan pengurus restoran.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...