Sunday, April 28, 2013

Keterujaan dalam bidang masakan - 18.03.13

Teks: Aishah Hussein

Minat memasak ini hadir dalam diri saya sejak saya dari sekolah menengah.  Seingat saya dari tingkatan satu lagi.

Sewaktu saya kecil lagi, saya memang selalu memerhatikan emak dan kakak saya membuat kuih.  Biasalah, masa itu jadi tukang kacau aje.  Yang paling seronok bila buat karipap.  Bancuhan tepung akan diberi, jadi buatlah karipap sendiri.

Kakak saya juga suka membuat kuih raya.  Bila diperlukan pertolongan untuk meletak ceri di atas biskut, saya lah orang yang dicarinya.  Masa itu, dapat upah biskut yg terlebih garing pun dah puas hati.

Bila kakak sudah bekerja di Kualal Lumpur, di rumah tinggal saya seorang aje anak perempuan, nak tak nak memang kena masak lah.

Waktu tingkatan satu, emak terpaksa keluar bekerja di kantin sekolah.  Jadi bila nenek tidak sihat, saya terpaksa mengambil alih tugas memasak.  Pagi-pagi sebelum pergi sekolah sesi petang, saya akan masak nasi dan lauk yang mudah-mudah aje.  Masak sayur lemak taugeh dan ikan goreng berlada pun dah cukup.

Bila di sekolah pula, saya ambil subjek Sains Rumahtangga.  Jadi minat memasak semakin bertambah.  Bila bercerita dengan kawan-kawan pun bercerita macam mana nak masak itu ini.  Tahun itu juga sudah mula teringin nak buat biskut raya.  Biskut yang pertama adalah biskut peanut butter.  Memang sedap sangatlah rasanya waktu itu.

Sewaktu di kelas kami diajar masak rendang, buat kek dan macam-macam lagi.  Dari situlah saya rasa minat saya dipupuk.

Tetapi semuanya terhenti bila masuk univerisiti.  Ketika di kolej persediaan, makan semuanya beli di kedai.  Jadi tiada peluang dan tempat untuk memasak pun.  Bila duduk di luar negara, kami terpaksa memasak sendiri.  Dari situ,  tumbuh kembali minat memasak, cuma setakat masak untuk makan sendiri aje.  Bila waktu hari raya, boleh lah tunjukkan skil masak.

Minat memasak itu tidak pernah padam seingat saya.  Saya suka memasak dan suka memberi orang mencuba masakan saya.  Bila sudah berkahwin, saya suka menjemput kawan-kawan datang ke rumah  Seolah satu kepuasan bila dapat menjamu kawan-kawan makan.

Semasa berlaku kegawatan ekonomi, saya telah mengambil cuti tanpa gaji.  Sewaktu itu, seorang sahabat mengajak saya pergi ke kelas masakan.  Bermula dari situ, saya mula mencuba satu demi satu resipi dan membawa ke ofis untuk kawan-kawan makan.

Fudge Brownies
Alhamdulillah, walaupun saya bukanlah seorang usahawan, tetapi kini saya sudah boleh menyediakan pelbagai masakan.  Masakan yang dulu rasanya hanya boleh beli di kedai tetapi kini saya boleh masak sendiri untuk keluarga saya.

Sekarang juga masih belajar untuk menambah ilmu dengan harapan ilmu-ilmu ini dapat dicurahkan kepada anak cucu saya pula suatu hari nanti.


Kelas asas blog dan penulisan masih lagi dibuka.  Yuran akan dinaikkan selepas cukup 10 orang.
Daftar sekarang hanya RM130 di http://buku-online4u.blogspot.com/p/blog-page_12.html
Atau emel ke noraisah.hussein@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...